29.1.1898–2.3.1988
. הוא זכה לחיים ארוכים 90 חודש לפני מותו חגג יעקב עם כל בני משפחתו הענפה את יום הולדתו ה- ומלאים ונפטר לאחר מחלה, בה סעדו אותו בנאמנות רבה כל בני משפחתו, המונה היום ארבעה דורות. אחיות. יעקב היה הילד השני. 3 אחים ו- 4 ילדים, 7 ברוסיה. משפחתו היתה גדולה – 1898 יעקב נולד בשנת אביו היה המפרנס היחידי. בגיל צעיר עברה המשפחה לעיר הראשית בקרים ושם עבד אביו בתעשיית בבית ספר תלמוד – תורה אחר כך עבר לבית ספר רוסי. המצב קונפקציה כגזרן. יעקב למד בגיל צעיר 9-8 הכלכלי של המשפחה היה קשה, לכן התחיל יעקב לעבוד כבר בגיל 13-12, אך המשיך ללמוד בגימנסיה שנות לימודים בגימנסיה, עבר יעקב לעבודה בבית המרקחת. בתקופה זו חלה אביו ומת בגיל 4 ערב. אחרי מסרטן. בינתיים עזב אחיו הגדול את המשפחה ויעקב הפך למפרנס היחידי של המשפחה. יעקב היה 35 פעיל באגודה מקצועית אבל באותו הזמן היה גם חבר בתנועה הציונית וחשב על נסיעה לארץ ישראל. הוא חלוצים לקרים. 40 בא יוסף טרומפלדור ואיתו 1919 הצטרף לתנועת ״החלוץ״. בשנת יעקב מספר: “כאשר באה הפקודה מגבוה לזוז, עזבתי את המשפחה למרות מצבם. יצאתי מקרים ששם יום באונית משא. נתקבלנו 14 טרם היה משטר קומוניסטי. עליתי בקבוצה מאורגנת דרך קושטא עד יפו, חלוצים. 400 ביפו על ידי נציגי הסוכנות ונסענו ישר לבניין כביש טבריה – צמח. שם היה מחנה עבודה של שם יסדנו את גדוד העבודה ע״ש יוסף טרומפלדור. את המחנה של הגדוד בנינו במגדל. עיבדנו פרוגרמה של הקמת קומונה כללית של פועלי ארץ ישראל והחלטנו על קופה משותפת. מאוחר יותר עברנו במסגרת הגדוד לעבודת בנין מסילת ברזל בראש עין. היו מאורעות. סיימנו את העבודה בראש העין והגדוד עבר לעין חרוד, לרגלי הגלבוע. 1921 בשנת אז נוסדה גם תל יוסף. עין חרוד הוקמה עם פרוק הקופה המשותפת, תל יוסף נשארה בגדוד העבודה. בשנת איש”. 60 הצטרפה תל-חי לגדוד העבודה, נסעתי עם עוד שני חברים לתל-חי לעזרה. בתל-חי היינו כ- 1925 את צביה הכיר יעקב בעת טיול ברמת רחל. לאחר שהתקשר איתה עבר הזוג לתל-יוסף. שם נולדו ילדיהם: נמרוד, שרה וזכרי ושני ילדים נוספים שנפטרו. בתל יוסף עבד בשדה, ברפת ובכבוש זיתים. הגיע יעקב עם משפחתו לגבעת חיים ופה הכה שורשים. קשה 1952 לאחר הפילוג בקבוץ המאוחד בשנת היה ליעקב להינתק מתל-יוסף, שם היו חבריו, והוא היה “ותיק” מהראשונים. אך חוויות הפילוג היו קשות: צעקות, ויכוחים סוערים ואף מכות. ובסוף עברה המשפחה לגבעת חיים. במשך רב השנים בגבעת חיים עבד בבית חרושת “גת” ובגיל גבוה עסק בחלוקת עיתונים. יעקב הגיע לשיבה טובה ,מוקף בנים, נכדים ונינים. יהיה זכרו ברוך!