29.10.1904–24.1.1972
חוה נולדה בגרמניה בעיר דרזדן, להורים יוצאי צ׳כיה. גדלה והתחנכה בבית שומר מסורת, אך לא קנאי. בצעירותה למדה בבית ספר למסחר ובגיל מבוגר יותר הצטרפה כחברה לתנועה הציונית – סוציאלית בצ’כיה. .1957 עזבו וחזרו שנית בשנת 1939 , פה הכירה את עזריאל. ב- 1936 באה לגבעת-חיים בשנת עבדה בנוי ולאחר מכן תקופה קצרה בחדרי חולים. מקום עבודתה שלפני מחלתה – בבית 1957 משנת חרושת ״גת״. בחמש השנים האחרונות היתה רוב הזמן רתוקה למיטתה, אך מדי פעם, כשמצב בריאותה איפשר זאת, קמה ונסעה לבקר את בנה ונכדה ברמת יוחנן, ונהנתה מנכדתה כאן. כשנולדה הנכדה השנייה, בתם של ראובן ודורון, עשתה חוה תכנית לנסוע לבקר את דורון בבית יולדות, אך המוות השיג אותה. נפטרה מהתקף לב. הניחה אחריה את בעלה עזריאל, בנים חיזקיהו וראובן, נכדים, משפחה בארץ ובגולה. מדברי חברים בשנים האחרונות הכרתי אותה מקרוב – למרות מצבה היתה עליזה, חייכנית, לבבית ומלאת חיים. ביתה היה פתוח לחברים וידידים שבילו שעה קלה בשיחה נעימה. על מצבה דברה לעיתים רחוקות, התענינה בנעשה במשק ובחברה, רקמה תכניות לעתיד ולא זכתה להגשימם. 46 (רודולף) לדרר עזריאל 30.9.1991 – 3.2.1912 עזריאל נולד בצ׳כוסלובקיה למשפחת סוחרים. לאביו הייתה חנות ומחסן לצרכי חקלאות ועבודות פיתוח עירוניות. למשפחה היו שישה ילדים. במלחמת העולם הראשונה גוייס אביו לצבא הצ׳כי במסגרת האימפריה האוסטרית. בתקופת המלחמה שוכנו חיילים בחלקם בבתי התושבים ובחצר הבית של משפחתו של עזריאל שוכנו חיילים מחיל הפרשים , התיידד איתם מאד, הרבה למד על הנעשה בסביבה הקרובה והרחוקה. המלחמה 10 עם סוסיהם. עזריאל, בן הסתיימה בנפילת האימפריה האוסטרו־הונגרית והקמתה של הרפובליקה הצ׳כוסלובקית. מצב חדש זה יצר גם תקופה חדשה בחיי הקהילה בעיר. לאחר דיונים רבים הוקמה קבוצת נוער יהודית. זו עסקה בוויכוחים פוליטיים בקריאת ספרים יהודים ועוד. הקבוצה השתתפה בפעולות ציוניות וחבריה הכריזו על עצמם כציונים חלוצים. הקבוצה נעזרה באירגון “בלאו-וייס” ששמה מאוחר יותר הייתה “לתכלת לבן”. שנה, עד עלייתו לארץ, 13 עזריאל גמר את בית הספר, עבר לפראג, היה פעיל ב״תכלת לבן״ במשך כ־ 1936 הספיק עוד להצטרף לאירגון “העובד” והחל ללמוד חשמלאות כמקצוע שיוכל לעסוק בו בארץ. בשנת קיבל אישור לעליה. עזריאל הצטרף לגבעת חיים בה הרבה חברים יוצאי צ׳כיה וכאן פגש את חוה, אישתו העתידה. נולד בנו הבכור יחזקאל. מצב 1937 עזריאל הצטרף להגנה, השתתף בשמירה, בסיורים ובאימונים. בשנת בריאותה של חוה היה רע לכן החליטו לעזוב את הקיבוץ, במחשבה שיהיה לחוה, קל יותר. הם עברו לנתניה ושם נולד ראובן. כשהילדים גדלו חזרה המשפחה לגבעת חיים. עזריאל עבד במספר מקומות. תחילה עבד כחשמלאי לאחר מכן עבר ל״גת”. עקב מחלתו החליט לעבוד עבד בכל מיני עבודת חצרנות. 70 בפרדס ובעזרת עקשנותו הצליח להתאושש כמעט לגמרי. כשהגיע לגיל יומיים לאחר שנכדתם חן נולדה, נפטרה חוה. מתאריך זה התרחק עזריאל מעבודות במשק והשקיע את זמנו בתחביבים אישיים, בגינה ובאיסוף גרוטאות ובתיקונים. במשך אותן השנים המשיך עזריאל את חייו על פי דרכו. בכוח עקשנותו התגבר על מצבי חולי קשים והגיע לגיל מופלג. לפני מספר שנים החלה להתפתח אצלו סכרת ורגלו הגיעה כמעט לקטיעתה. לאחר שעזב את בית החולים העבירו אותו לאיזולטור ובעזרת עקשנותו הצליח לחזור לדירתו ולהסתדר בכל פעילויות היום־יום בעצמו. אנו, בני המשפחה, מוכירים את אהבת האדם שהיתה בו ואת האהבה שרכש לבעלי החיים כצד מיוחד לו. כך נזכור את עזריאל. יהי זכרו ברוך.