גבעת חיים מתחילה לעבד שטחים בנגב. קבוצת חברים גדולה מחברי מפא״י חותמת על עזיבת הקיבוץ המאוחד ומצטרפת ל״איחוד הקיבוצים״, מבלי לעזוב את גבעת חיים. ספטמבר: פילוג גבעת חיים — המיעוט בוחר מוסדות עצמאיים ומקיים אסיפות נפרדות. מתח סביב מרות הרוב והכרעות פריטטיות.